- Solutions
- 1
- Reaction score
- 408
Ik heb gelezen dat je azijnzuur effectief kunt concentreren door het water gewoon uit te vriezen. Azijnzuur heeft bij elke concentratie een lager vriespunt dan water en hoe geconcentreerder de oplossing, hoe hoger het vriespunt. Zoals jullie allemaal weten heeft watervrij azijnzuur (ijsazijn) een vriespunt van slechts ongeveer 16 C. Bij 75% ligt het vriespunt rond de 2 C, waarna het water kan worden afgegoten.
Terwijl bij 60% het vriespunt volgens deze tabel rond -10 C zou moeten liggen. Dit brengt me echter in verwarring. Bij -10 C zou het water ook moeten kristalliseren, dus wat hou ik dan eigenlijk over? Een vloeibaar mengsel van azijnzuur en water en een bevroren vaste stof van water, of andersom?
Hoe wordt dit eigenlijk praktisch gedaan?
Terwijl bij 60% het vriespunt volgens deze tabel rond -10 C zou moeten liggen. Dit brengt me echter in verwarring. Bij -10 C zou het water ook moeten kristalliseren, dus wat hou ik dan eigenlijk over? Een vloeibaar mengsel van azijnzuur en water en een bevroren vaste stof van water, of andersom?
Hoe wordt dit eigenlijk praktisch gedaan?
Last edited: